Peru / Bolivia

18 april 2019 - La Paz, Bolivia

P.S.:Eerst een bedankje voor iedereen die ons volgt en de vele leuke reacties.We hebben er inmiddels 3/4 van onze reis en 12 vluchten op zitten en het einde komt helaas in zicht.

Hoi allemaal,

Zaterdag 13 april: na een lekker ontbijt in ons appartement in Bogota, de koffers weer ingepakt voor ons nieuwe avontuur in Peru/Bolivia.  We vlogen  vandaag om 15.00 uur naar Lima en zijn geland om 18.00 uur. Toen nog 1 uur met de airport expressbus naar ons hotel en een hapje gaan eten. Zondag 14 april: vanmorgen bij het ontbijt kennis gemaakt met de groep en onze gids. We reizen met nog 8 personen dus het is maar een kleine groep. Daarna hadden we briefing over het verloop van onze reis. Toen hebben we samen met onze gids de highlights van de stad Lima bezocht. Lima heeft een heel mooi historisch centrum met veel koloniale gebouwen.We hadden geluk want het was Palmzondag dus alle kerken  waren open en deze worden in Lima nog druk bezocht. Gezellig met de groep gaan lunchen; de meeste reisgenoten gingen toen terug naar het hotel wat begrijpelijk is als je ‘s morgens om 05.00 uur bent geland in Lima. Wij zijn verder de stad in gegaan en hebben een grote processie gezien; wel heel apart om mee te maken.                                ‘s Avonds met de groep uit eten geweest en vroeg naar bed want we vertrekken morgen al om 03.45 uur met de bus naar Ica. Maandag 15 april: het was nog donker toen we met de bus vertrokken. Daarna vertelde de gids dat er bewoners zijn die zich buiten Lima een stuk woestijngrond  kunnen toe eigenen, waar ze een hutje op zetten zonder water, gas en elektriciteit. Als de gemeente de grond niet binnen 8 jaar opeist; is het stuk land van hun en worden er voorzieningen getroffen. Zo ontstaan nieuwe dorpjes buiten Lima. Om 06.30 uur een koffiestop en een ontbijtje. We gingen om 08.00 uur met een speedboot naar de Ballestas eilanden. Hier leven zeeleeuwen, pelikanen, dolfijnen en pinguïns; een soort mini Galapagos dus. Onderweg naar een pisco-proeverij geweest; dit is de nationale drank van Peru met 41%  alcohol.  ‘s-Middags naar gigantische zandduinen gereden met een echte oase in het midden; werkelijk prachtig. Je kon hier buggy rijden en sandboarden maar in onze groep was daar geen animo voor. Doorgereden naar het hotel zodat we daar nog lekker konden zwemmen en zonnen  Dinsdag 16 april: vanmorgen na een werkelijk fantastisch ontbijt ( dit hotel wordt gerund door een Belg ) om 08.00 uur vertrokken maar Nasca. In Nazca gingen 4 personen van onze groep met een klein vliegtuigje naar de Nascalijnen kijken. We hebben diverse mooie stops onderweg om mooie foto’s te maken van de omgeving. Voordat wij bij het vliegveld kwamen hadden we een fotostop bij een uitkijktoren om 2 Nasacalijnen te zien.  We waren al om 13.00 uur in ons hotel waar we heerlijke ligbedjes bij een groot zwembad hadden  ( dit was het laatste hotel met een zwembad )  Woensdag 17 april: vanmorgen eerst naar een cactusplantage geweest, dit is het nieuwe goud van Peru; hier zitten de cochinillaschimmel op die worden verwerkt in schoonheidsprodukten. Daarna vertrokken naar een begraafplaats  in de woestijn met prachtige vergezichten. Toen gingen we naar Chaucihilla; hier lagen Inca mummies begraven en kregen we uitleg over het mummificeren. Diverse graven waren al door archeologen geopend. Na de lunch verder naar de onderwateraquaducten in Nasca die nog steeds werkzaam zijn.  Ongelooflijk dat men 2.000 jaar geleden al zulke ingenieuze irrigatiekanalen onder de grond heeft aangelegd. Nog even lekker kunnen relaxen bij het zwembad ( inclusief zandvliegjes) voordat we om 21.00 uur met de nachtbus naar Arequipa gaan.

1. Hannie:
    18 april 2019
    Hoi
    Weer een gezellig verhaaltje om te lezen en leuke foto's.
    Leuk huisdier bij jullie hotel.😊
    Groetjes Hannie
  2. Annie de Leeuw:
    18 april 2019
    Weer erg leuk en bijzonder om jullie geweldig avontuur me te mogen beleven!
  3. Lida v Baast:
    4 mei 2019
    Weer genoten van het verhaal en de foto,s erbij .Ja dit zijn de landen die wij graag zouden beleven net als jullie .Het pure en niet toeristisch.groetjes aan jouw en je man