Peru/Bolivia

30 april 2019 - La Paz, Bolivia

Hoi allemaal,

Dinsdag 23 april; vanmorgen samen met onze gids een stadswandeling door La Paz gemaakt om een indruk te krijgen van deze stad. La Paz ( 2 miljoen inwoners ) biedt weinig culturele hoogtepunten. Je kunt wel met een loopbrug de skyline van de stad en het contrast met de achterliggende woonwijken zien. Omdat La Paz in een vallei ligt moet je nogal veel dalen en stijgen. De stad beschikt over een schitterend kabelbaan systeem waarmee je over heel de stad kunt reizen. vergelijkbaar met de kabelbanen van Medellin in Colombia. Na de lunch hadden we de middag vrij om zelf te besteden. ‘s -Avonds zijn we met de groep gezellig gaan eten bij een restaurant met een Belgische eigenaar;  was heerlijk. Woensdag 24 april; vandaag hadden we een lange  saaie reisdag van ongeveer 10 uur naar Uyuni met wat stops onderweg. Helaas met een eenzijdig landschap en weinig dorpjes de lunch was beperkt tot broodje ei of broodje hamburger.  ‘s Avonds met de groep de beste pizza’s van Bolivia (volgens onze reisleider althans) gaan eten. Donderdag 25 april: vandaag zijn we om 09.30 uur met 3 jeeps vertrokken maar Salar de Uyuni. Dit is de grootste zoutvlakte van de wereld: 10 miljoen ton zout verdeeld over een oppervlak van 300 bij 400 kilometer op een hoogte van 3650 meter. We zijn eerst naar een “treinkerkhof “ geweest; hier worden ook westernfilms opgenomen. Daarna kwamen we aan op de oneindige zoutvlakte, groter dan Nederland; erg indrukwekkend. Met onze jeeps gingen we  zo’n 1,5 uur lang met 90 km per uur over deze zoutvlakte richting een soort eiland op de vlakte met enorme cactussen. Tijdens een klim over dit rotseiland hadden de chauffeurs van onze jeeps een lunch verzorgt midden op de zoutvlakte, compleet met tafels, versierde stoelen en parasols; erg apart om dit mee te maken. Na de lunch vertrokken we naar het zouthotel en het monument van de Dakar-race. Deze race gaat namelijk ieder jaar ook over deze zoutvlakte. ‘s Avonds gaan eten en slapen want morgen weer om 06.00 uur uit de veren. Vrijdag 26 april; vandaag zijn we naar Potosi geweest, de hoogste stad van de wereld (4000 meter). De weg naar Potosi was erg mooi met geweldige rotsformaties en canyons. Potosi is bekend vanwege de gigantische zilvermijn waar nog steeds 15.000 kompels dagelijks hun schamele brood verdienen onder erbarmelijke omstandigheden. Jan en  Johan van onze groep hebben ‘s-middags een 3 uur durende rondleiding  door deze  nog actieve mijn  gehad. Ze kregen overalls, laarzen en helmen met lampen echte mijnwerkers. Ik ben met een aantal vrouwen van onze groep Potosi gaan verkennen en dit hebben we afgesloten met een high tea ( kopje thee op grote hoogte). ‘s Avonds heerlijk gaan eten en we hadden geluk er was feest op het plein met vuurwerk en diverse harmonieën. Zaterdag 27 april; we zijn terug gereden naar La Paz;  het eerste deel van deze lange reisdag (totaal 9uur) was schitterend met mooie bergen, vergezichten en rotsformatie’s. Na de lunch veranderde dit in een saai vlak landschap waar niets te zien was. We kwamen om 16.00 uur aan in het hotel. In La Paz was het markt dus daar nog even naar toe geweest. ‘s Avonds lekker met zijn tweeën uit eten geweest. Zondag 28 april; met een klein busje waarbij de koffers op het dak moesten, zijn we naar onze laatste bestemming in Bolivia gereden: Copacabana. Deze plaats ligt ook aan het Titicacameer maar dan nog net  aan de Boliviaaanse kant. Bij het Titicacameer gingen we met een bootje naar de overkant en de bus op een aparte trekschuit; daarna nog ongeveer 45 minuten rijden naar Copacabana. We hadden heel de middag vrij te besteden in dit toeristische plaatsje. Toevallig vond deze zondag de jaarlijkse autozegening plaats door mijnheer pastoor. Dit is een spektakel waarbij de auto’s in rijen staan opgesteld met de meest kitscherige versieringen. De auto’s worden zowel aan de buitenkant als onder de motorkap door de pastoor besprenkeld met wijwater. Daarna wordt door de eigenaar een champagnefles volledig leeggespoten over de carrosserie en is het ritueel ten einde. Na de lunch naar het meer gelopen en heerlijk in het zonnetje gezeten op een terras met nog enkele andere groepsleden. ‘s- Avonds forel gegeten want dat kun je hier heel goed, gezien de vele kwekerijen in het meer.