Port Macquarie Australië

25 februari 2019 - Port Macquarie, Australië

Hoi allemaal,

Donderdag 21 februari: we zijn al weer bijna 6 weken aan het reizen en hebben dan ook al heel veel verschillende dingen gezien. De camper beginnen we nu ook steeds beter te kennen,  de tom tom, waterverversing, toiletreiniging en afkoppelen stroom en LPG. Het is kortom een ideaal huisje op wielen. Vanmiddag aangekomen in Noosa, een mondaine badplaats aan de Sunshine Coast. Het is hIer zo druk dat we onze camper helaas nergens kunnen parkeren om naar het strand te gaan; beetje jammer. Op onze camping hadden we ook al het laatste plaatsje. Vrijdagochtend vertrokken via de kustweg met diverse mooie stranden richting Brisbane. Het waait vandaag heel hard dus op het strand wordt je  gezandstraald en mag je ook niet zwemmen. Vanmiddag Brisbane bezocht; dit is de op 2 na grootste stad van Australie met 2 miljoen inwoners. Deze stad heeft een relatief klein (zaken-)centrum met wolkenkrabbers en wordt in 2 delen gesplitst door de prachtige Brisbane River. Omdat vrijwel iedere Australiër in een vrijstaand huis woont, is Brisbane heel uitgestrekt en zo groot als onze provincie Utrecht. Heel erg leuk in Brisbane is de South Banks: dit park Is the place to be voor alle inwoners om te recreëren/joggen. Het ligt langs de volledige zuidoever van de rivier, recht tegenover de skyline van het centrum. Er  is een aangelegd strand met zwembad en tal van kroegen, terrassen  en restaurants. Zaterdagochtend naar het Lone Pine Koala Sanctuary geweest; hier hebben we naast de koala’s ook kangaroes, emoes, krokodillen, een roofvogelshow  en diverse reptielen gezien. Maar wat zijn die koala’s lui zeg; niet te activeren want ze zitten onbeweeglijk in een boom. De kangoeroes kon je zelf eten geven en aaien. De  emoes waren ook erg tam. Daarna doorgereden naar de badplaats Surfers Paradise; alleen vandaag vanwege de nog steeds harde wind geen surfer te zien. We hadden wel geluk want er was net een Zandsculpturenfestilval met erg mooie  sculpturen. Surfers Paradise is een beetje het spaanse Salou aan de Gold Coast van Australië, maar ook hier helaas geen strandfaciliteiten. Wel een erg mooie boulevard met winkels en barretjes. Zondagochtend zijn we eerst naar de badplaats Coolangatta gereden. Ondanks de nog steed harde wind waren hier wel veel surfers die de 3 meter hoge golven trotseerden. We hebben erg mooie foto’s en video’s kunnen maken van de opspattende golven tegen de rotsen. Daarna doorgereden naar de badplaats Byron Bay; dit is een erg gezellig en levendig plaatsje met een mooi strand. We hebben er inmiddels 2300 km opzitten en zitten nu op een camping vlakbij de badplaats Coffs Harbour. Dit is ongeveer 500 km ten noorden van Sydney. Vanmorgen al vroeg vertrokken om een dagtocht door het heuvelachtige binnenland te maken. In de bergen miezerde het echter en het was een beetje mistig en slechts 16 graden; echt Nederlands herstweer. In de namiddag terug aan de kust scheen de zon weer bij een heerlijke 26 graden.