Peru / Bolivia

24 april 2019 - La Paz, Bolivia

Ca/Hoi allemaal,

Donderdag 18 april: vanmorgen om 09.30 uur met de nachtbus aangekomen in Arequipa.( Jan heeft wel een paar uur geslapen; maar ik nog geen minuut ). Eerst naar het hotel om te gaan ontbijten; daarna met onze gids 2 uur de highlights van de stad bekeken. Omdat Pasen in het  komend weekend valt is het erg druk in Arequipa. ‘s Middags zijn we zelf naar het in 1580 gestichte Santa Catalina klooster geweest dat nog voor een gedeelte wordt bewoond door nonnen. Het klooster was  tot 1970 volledig voor de buitenwereld afgesloten, erg authentiek  en zeer fotogeniek . ‘s Avonds zijn we naar een restaurant gegaan waar we alpacavlees hebben gegeten; erg lekker en heel zacht vlees. Toen nog gezellig de stad in want hier wordt witte donderdag uitbundig gevierd; het was heel druk. Er stonden allemaal eetkraampjes in de straten waar “ het laatste avondmaal” wordt genoten; vooral de dun gesneden lapjes gegrild runderhart zijn populair. Vrijdag 19 april: we hadden vandaag een vrije dag maar we moeten wel op letten om 2 liter te drinken omdat we morgen naar 5000 meter hoogte gaan. ‘s- Morgens zelf naar een park in Arequipa gelopen. Daarna geluncht en ‘s middags de highlights nog eens goed bekeken en foto’s gemaakt. Helaas waren de meeste winkels gesloten vanwege goede vrijdag. Zaterdag 20 april: vandaag  moeten we weer veel drinken onderweg en thee drinken met cocabladeren om geen hoogteziekte te krijgen. We zijn in een 2-daagse tocht naar de Colca canyon geweest; een van de diepste kloven ter wereld. De weg ging via een pas van 4910 meter hoog door een natuurreservaat met alpaca’s, lama’s, en vicuna’s met uitzicht op imposante vulkanen ( van 6100 meter ). In de Colca vallei ligt het plaatsje Chivay ( 3700 meter) waar de vrouwen gekleed gaan in mooie gekleurde/geborduurde kleding. Ons hotel lag ook op 3700 meter hoogte en vandaar uit zijn we ‘s- middags na de lunch nog een wandeltocht van 2 uur gaan maken.  ‘s- Avonds lekker gegeten en bij de open haard gezeten. Zondag 21 april (eerste paasdag): vandaag vroeg ( 06.00 uur vertrek)  uit de veren want we gingen bij diverse uitkijkpunten naar de condors in de Colca canyon kijken. Het landschap hier in de Colca canyon is adembenemend mooi mede door de pre-Inca terrassen. We hadden fantastisch weer en hebben daardoor wel 20 condors zien vliegen: dit komt door de juiste thermiek in de canyon. Daarna nog mooie foto’s kunnen maken van een  processie in een dorpje i.v.m. Pasen; de bewoners waren ook erg mooi gekleed echt op zijn paasbest. ‘s-middags nog een stop gehad bij uitgesleten rotsen door wind en erosie uitgesleten rotsen. Na de lunch naar Puno aan het Titicaca-meer ( 3800 meter hoogte ) gereden; een lange, bochtige maar mooie busrit met vergezichten en tussenstops. Maandag 22 april: vanmorgen om 07.00 uur met riksja’s vertrokken naar de haven om met de boot over het Titicaca- meer ( is het hoogstgelegen commercieel bevaren meer ter wereld ) naar de Uros eilanden te gaan. Dit zijn 87 drijvende eilandjes van riet waar nog steeds zeer kleurrijke mensen leven. Hier hebben we uitleg gekregen hoe deze eilandjes zijn ontstaan.  Het meer is 165 km lang en valt voor 60% onder Peru en voor 40% onder Bolivia. Daarna voor een nieuw avontuur langs het Titicaca-meer richting de  Boliviaanse grens gereden met onderweg een fotostop bij een forelkwekerij. Bij de grens werden de koffers op 2 bakfietsen gelegd en moesten wij achter de bakfietsen de grens overlopen. Er was geen lange wachtrij dus het was al met al vlug gebeurd. We hebben nu een echte grote Boliviaanse bus voor 30 personen; met 10 deelnemers dus ruimte genoeg en zijn om 16.30uur aangekomen in La Paz, de grootste stad van Bolivia. Met de kabelbaan over de stad naar ons hotel gegaan

1. Yvonne Willems:
    24 april 2019
    Hallo Heleen en Jan, wat mooi en geweldig allemaal. De natuur ,het landschap, de kleuren en het Avontuur. Ik geniet met jullie mee.
    Hartelijk groeten Yvonne
  2. Hannie:
    24 april 2019
    Kleurrijke foto's, heel mooi.
    Ook omgeving spreekt ons wel aan.
    Ook maar op het lijstje erbij zetten.