Nieuw Zeeland

Hoi allemaal,

De WIFI is op de meeste campings van een erbarmelijke kwaliteit en ook de Free-WIFI van de  Mc- Donalds wil niet altijd meewerken, dus helaas af en toe lange tussenpozen in de berichtgeving.

Woensdag 13 maart: we zijn na een prachtige boottocht langs de fjorden om 12.30 uur aangekomen in Picton aan de noordoostkant  van het  Zuidereiland. Dit geeft meteen een ander beeld als het Noordereiland; heel veel glooiende goudkleurige heuvels ( Hobbitland ! ). We hebben het plan om in ruim 1 week via de ( meestal droge ) oostkant naar het zuiden te rijden en via de ( meestal  natte ) westkant weer terug naar Picton voor de ferry. Het landschap doet een beetje mediterreaans aan; het lijkt een beetje op het Italiaanse Toscane. We zien hier ook enorm veel wijngaarden; de Nieuw-Zeelandse wijnen doen het blijkbaar goed. Daarna ca. 150 km over een prachtige slingerende kustweg langs de Grote Oceaan gereden en onderweg nog een zeehondenkolonie gezien. Het is zonnig weer en zo’n 28 graden; onze camping ligt ca. 100 km voor Christchurch, de hoofdstad van het Zuidereiland. Donderdag 14 maart: ‘s-morgens een wandeling door het centrum van Christchurch gemaakt. Dit viel een beetje tegen omdat door de aardbeving van 2011 hier veel is verwoest. De kathedraal is nog steeds voor de helft ingestort; deze zijn ze nu wel weer aan het opbouwen. Er rijdt nog wel een oud trammetje maar verder is het een saaie stad met vrijwel geen oude gebouwen meer. Het landschap is hier ook erg vlak net als in Nederland. ‘s-Middags doorgereden naar het binnenland helaas met miezerige regen. Inmiddels reden we de bergen in en over een bergpas op ca. 1000 meter hoogte. Aan de andere kant van de bergpas scheen de zon weer volop dus toch mooie foto’s van goudgele bergen en turkooisblauwe meren ( bijv. Lake Tekapo op 700 meter hoogte ) kunnen maken. Aan Lake Tekapo staat een kerkje en als je daar binnenkomt zie je tegen de achterwand een foto van het meer. Echter, als je dichterbij komt blijkt het geen foto te zijn maar een groot open raam op borsthoogte met panoramisch uitzicht op het meer. Volgens ons handboek heeft Lake Tekapo de helderste sterrenhemel van Nieuw Zeeland; is het toch nog romantisch geworden. Nou dat heldere weer, dat hebben we geweten want het werd de koudste avond/nacht sinds het begin van onze reis. Vrijdag 15 maart: naar Mount Cook gereden, met 3.700 meter de hoogste berg van Nieuw-Zeeland.  Naarmate we hoger reden werd het steeds meer bewolkt en uiteindelijk begon het ook nog een beetje te regenen. Toen we bij Mount Cook Village kwamen lag  de top van de berg volledig in de wolken; ondanks het einde van de Nieuw-Zeelandse zomer lag er toch nog wel sneeuw op de bergwand. Daarna met een redelijk blauwe lucht en wat zon doorgereden naar Queenstown met onderweg  een stop bij de Kawarau Gorge; hier varen speedboten met een super vaart doorheen en bij de Kawarau Bridge (43 m hoog) kun je bungeejumpen. Dit is bovendien de geboorteplaats van het bungeejumpen want wereldwijd de allereerste sprong vond hier plaats. Queenstown ligt aan een groot meer en is een erg gezellig stadje met leuke cafeetjes en barretjes. Het is bovendien hét centrum voor allerlei buitenactiviteiten zoals wildwaterraften, paragliding, parachutespringen, ballonvaarten en het is hier zelfs mogelijk om vanuit een helicopter te bungeejumpen. De meest populaire activiteit is echter met 16 personen in een powerboot vanuit het meer over een lengte van totaal zo’n 40 km over de Shotover-rivier door een canyon racen. Queenstown heeft dan ook een grote aantrekkingskracht op jonge backpackers, al blijven de busladingen Japanners in de meerderheid. Zaterdag 16 maart: vandaag hebben we flink wat kilometers gemaakt; we zijn namelijk naar de mooiste bezienswaardigheid van het Zuidereiland gegaan: Milford Sound. Dit is het meest spectaculaire deel van het fjordengebied van Nieuw-Zeeland. Het was in het begin van onze rit erg bewolkt maar het klaarde gelukkig rond 11.00 uur op. In het begin heeft de weg nog niet zoveel hoogtepunten maar de laatste 60 km zijn geweldig met prachtige loodrechte bergwanden, uitzichtpunten en watervallen, te vergelijken met het fjordengebied in Noorwegen. Omstreeks 17.00 uur teruggekeerd op een mooie camping in Te Anau.

1. Yvonne Willems:
    17 maart 2019
    Wat mooi allemaal.ik geniet met jullie mee.groetjes.
  2. Annie de Leeuw:
    Genieten, genieten!!
  3. Hannie:
    17 maart 2019
    Niets meegekregen van de aanslag in christchurch?
    Waarschijnlijk niet, is maar goed ook.
    Goede en veilige reis verder
  4. Yvonne Willems:
    23 maart 2019
    Wat mooi allemaal,en nu eerst uitrusten voor het volgende avontuur.groetjes