Colombia II

13 april 2019 - parada del sitp Desarrollo Villa Colombia II Sector, Colombia

Hoi allemaal,

Zondag 7 april: vandaag om 11.45 uur van Cartagena naar Bogota gevlogen, waar we om 13.00 uur zijn geland. In Bogota hebben we voor 6 dagen een auto gehuurd om richting Medellin te rijden en het  binnenland van Colombia te leren kennen en terug naar Bogota. We hebben al gemerkt dat de autopista in Colombia niks voorstelt (grotendeels 2- baans). Omdat deze weg door de bergen loopt houdt dit erg op vanwege het vele vrachtverkeer. In Bogata was de temperatuur 20 graden. (ligt 2000 meter hoog); richting Medellin was het weer 34 graden. We hebben geslapen in La Dorada, een stadje in het binnenland waar niemand ook maar een woord Engels spreekt, ook niet in ons hotel. Dan is het maar goed dat de inwoners allemaal Google Translate op hun telefoon hebben om met ons te communiceren. Maandag 8 april:   ‘s morgens het ontbijt in het hotel ook met Google Translate besteld; was prima. Rond 09.00 uur via Guatapé, een zeer kleurrijk stadje, naar Medellin gereden. Guatapé ligt aan een groot meer ( Embaise Del Penol ) met diverse aftakkingen; bij de lunch de plaatselijke forel gegeten. Daarna naar El Penol gereden; dit is een gigantische  granieten rots van 200 meter hoog die uit het landschap omhoog rijst. Tegen de steile wand kun je via 659 treden de rots omhoog beklimmen ( toch maar overgeslagen ). De bergwegen zaten vandaag vol met gaten, kuilen en drempels dus het schoot niet echt op.  Laat in de middag onze weg vervolgd naar Medellin  ( 1 miljoen inwoners ) waar we 2 nachten in een hotel verbleven. Dinsdag 9 april: na een prima ontbijt ( ook hier spreekt niemand Engels ) hebben we met een engelstalige local een free walking tour van ongeveer 3.5 uur door het centrum van Medellin gemaakt om de stad goed te leren kennen. De tour was erg interessant, mede door het enthousiasme en temperament van de gids; de stad heeft helaas geen oud centrum. Na de tour zijn we zelf met de metro en daarna met een kabelbaan over de krottenwijken in de heuvels gegaan (vergelijkbaar met de favela’s in Brazilië). Het is diep triest dat mensen zo kunnen en moeten leven. Woensdag 10 april (mijn verjaardag) : vroeg opgestaan 06.45 uur we hebben Medellin verlaten en zijn vandaag via bergwegen ( 2 baans autopista tolweg)  met erg veel vrachtverkeer en ca. 20 stops ivm wegopbrekingen waar je soms 5 minuten maar dikwijls ook een 1/2 uur moet wachten ivm aardverschuivingen en vernieuwing van de weg. De afstand van Medellin naar Pereira is slechts 215 km waar je normaal ongeveer 5 uur over doet maar hier hebben we 8 uur  ( !!! ) over gedaan omdat ongeveer de helft van deze weg wordt vernieuwd. Het werd hierdoor een extra lange rijdag waar we niet op hadden gerekend; onze geplande zwemstop in een thermaal bad met waterval is er dus bij ingeschoten. We hadden echter een zeer luxe hotel met 2-persoons bubbelbad en zijn heerlijk gaan dineren in Pereira dus eind goed al goed. Pereira ligt halverwege op de terugweg richting Bogota. Donderdag 11 april: we hadden vandaag een lange rit van 315  km   naar Bogota met veel bergwegen door  het koffiegebied en bananenplantages; normale reistijd 6 uur. We konden ongeveer 1 uur goed doorrijden maar hebben toen weer 3 kwartier stil gestaan voor een wegopbreking. Daarna ongeveer 3 uur lang maar 20 km per uur kunnen rijden achter een eindeloze rij zware vrachtwagens. Gelukkig was de laatste 125 km een 4-baansweg dus konden we redelijk doorrijden. We waren uiteindelijk om 17.00 uur bij ons appartement, kortom weer een lange reisdag van 9 uur zonder noemswaardige stops. Vrijdag 12 april: we hebben in Botoga het Museo del Oro ( goudmuseum ) bezocht. Hier zijn 55.000 gouden  voorwerpen uit  de Incatijd te zien, verdeeld over 3 verdiepingen;  heel mooi. Daarna nog wat door de wijk La Candelaria in het centrum gelopen hier zijn de meeste historische gebouwen van Bogota te vinden. In Colombia ( behoudens Cartagena ) zie je nog amper toeristen en wordt uitsluitend Spaans gesproken. Ondanks het imago van het land hebben wij ons geen moment onveilig gevoeld. Wij vonden onze  autoreis door Colombia een beetje tegenvallen omdat het binnenland alleen maar bestaat uit bergen, bergen en bergen. Hierdoor konden wij zelden onze geplande activiteitenstops uitvoeren, omdat we hele dagen in de auto zaten. Waarschijnlijk hadden wij onze route te veel gebaseerd op aantal kilometers i.p.v. benodigde reisuren. Cartagena daarentegen vonden wij fantastisch. Zaterdagmiddag 13 april vliegen wij van Bogota naar Lima ( Peru ). Maandag 15 april begint een nieuw avontuur met onze georganiseerde groepsrondreis van 3 weken door Peru en Bolivia door de Nederlandse reisorganisatie Koning Aap.